پژو 207 اتومات جدید با گیربکس 6 دنده اتوماتیک شرکت DAE

شرکت DongAn Automotive Engine Manufacturing Harbin یا همان DAE از سال 1998 با سرمایه‌گذاری شش شرکت از سه کشور چین ، مالزی و ژاپن تأسیس شد و در ابتدا موتورها و گیربکس‌های شرکت میتسوبیشی را تولید می‌کرد . شرکت DAE با داشتن 20 خط ماشین‌کاری و تولید قطعات و 22 خط مونتاژ می‌تواند در یک سال 560 هزار موتور و 300 هزار گیربکس تولید کند .

DAE

مطابق استاندارد ارزیابی ISO 26262 اولین تعمیرات اساسی این گیربکس بعد از طی 300 هزار کیلومتر پیمایش است ، بنابراین قابلیت اطمینان این گیربکس در حد و اندازه قابلیت اطمینان گیربکس‌های رتبه اول دنیا همچون گیربکس‌های ساخت Aisin ، JATCO ، ZF و GETRAG است . برای ساخت این گیربکس از ماشین‌آلات شرکت‌های مشهوری همچون پرس‌های 450 مگاپاسکالی شرکت آلمانی MTM استفاده‌شده است .

به لطف ساختار سبک و فشرده و الگوریتم مناسب تعویض دنده ، راندمان انتقال قدرت این گیربکس در دنده پنجم بیشتر از 94 درصد است و حداکثر افت گشتاور در این گیربکس نیز کمتر از 11 نیوتن‌برمتر است 

جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE که برای دنا پلاس و دنا پلاس توربو و 207 اتومات جدید در نظر گرفته شده است، در حال پیش فرض و استاندارد مشخصات زیر را دارد:

جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT سری F6A کمپانی DAE

حداکثر گشتاور ورودی: ۲۸۰ نیوتن متر (قابل ارتقا تا ۳۲۰ نیوتن متر)

وزن: ۷۶ تا ۷۸ کیلوگرم

ابعاد: ۳۴۵*۵۱۱*۳۸۸ میلی متر

ضریب دنده ۱: ۴٫۰۴۴

ضریب دنده ۲: ۲٫۳۷۱

ضریب دنده ۳: ۱٫۵۵۶

ضریب دنده ۴: ۱٫۱۵۹

ضریب دنده ۵: ۰٫۸۵۲

ضریب دنده ۶: ۰٫۶۷۲

حالت اسپرت و برفی

قابلیت تیپ ترونیک

جعبه دنده اتوماتیک دنا پلاس

چند وقتی است که گروه صنعتی ایران خودرو پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک را آغاز کرده است. اما تا به امروز مشخص نبود که جعبه دنده اتوماتیک این خودروی ملی، ساخته چه کمپانی و کشوری است!

هرچند ضرایب دنده‌های گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE دقیقاً مشابه یا شاید بتوان گفت کپی‌برداری شده از ضرایب دنده‌های گیربکس‌های ساخت شرکت ژاپنی Aisin هستند و هرچند گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE توانسته جوایزی از مؤسسات چینی مرتبط با صنعت خودرو دریافت کند و هرچند گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE بر روی خودروهایی از شرکت‌های متعددی نصب‌شده است ، ولیکن ضرب‌المثل‌ معروفی است که می‌گوید : “هر گردی‌ ، گردو نیست” یا اینکه شاعری به زیبایی در شعر خود می‌گوید : “خال مهرویان سیاه و دانه فلفل سیاه ، هردو جان‌سوزند اما این کجا و آن کجا ؟”
بنابراین می‌بایست قدری تحمل نمود و عملکرد و قابلیت اطمینان گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE را پس از گذشت چندین سال استفاده و بهره‌برداری مداوم ارزیابی کرد . مسلم است که قصد نداریم از هم‌اکنون در مورد کارایی و قابلیت اطمینان این گیربکس قضاوت یا پیش‌داوری کنیم و باید قبول کنیم که صنعت خودرو چین با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت است ، پس باید تا نیمه دوم سال 1400 که موعد ارائه دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک 6 دنده DAE است صبر کرد چراکه تا آن زمان تقریباً 5 سال از عرضه این گیربکس در چین و استفاده و بهره‌برداری از آن سپری‌شده است و حتماً تا آن موقع شرکت‌های خودروسازی چینی یا از گیربکس اتوماتیک 6 دنده DAE به حدی راضی خواهند بود که این گیربکس را بر روی سایر محصولاتشان نیز نصب خواهند کرد یا اینکه این گیربکس انتظارات و نیازهای مصرف‌کنندگان چینی را به‌خوبی برآورده نمی‌کند و به‌تدریج از چرخه تولید حذف خواهد شد . بنابراین باید تا نیمه دوم سال 1400 صبر کرد !